Tensiunile în grupul VW cresc: Porsche cere despăgubiri Audi, în timp ce șeful VW atacă Skoda

După ce a depășit Toyota devenind primul producător mondial, cu o profitabilitate şi un ritm de creștere a vânzărilor de invidiat, apariția scandalului Dieselgate a schimbat radical planurile de afaceri şi contul de profit şi pierderi al producătorului german Volkswagen, grup ce deține mărcile Audi, Porsche, Skoda, Seat, precum şi brandurile de lux Bentley, Bugatti şi Lamborghini.

Relația dintre firma Porsche şi grupul mamă nu a fost niciodată roză (existând multe încercări nereușite de preluări ostile din partea producătorului de mașini sport), iar acum aceasta nu a ratat ocazia de a-şi cere compensații aferente costurilor rezultate în urma problemelor de software de la motoare, de la firma soră producătoare. Audi este responsabilă pentru dezvoltarea celebrului motor 3.0 V6 TDI, care propulsează şi modelul Cayenne al lui Porsche, motor ce includea un soft de reducere fictivă a emisiilor, astfel încât guvernul german a hotărât la începutul acestui an ca toate Cayenne-urile diesel să fie rechemate, interzicând în același timp înmatricularea celor noi. (Inclusiv ultima versiune de Porsche Cayenne, lansată în septembrie a fost prezentată fără propulsorul diesel).

Pe acest fond, se pare că managementul Porsche solicitat Audi compensații de EUR 200 milioane, fapt ce nu pare a încălzi relațiile oricum dificile dintre cei doi parteneri.


Porsche Cayenne, modelul afectat de software-ul buclucaș 

Cererea de compensații vine la puțin după ce şeful VW a răbufnit împotriva Skoda, pe fondul presiunii crescânde de a tăia locuri de muncă din uzinele Volkswagen, în timp ce producătorul ceh prosperă, având cifre de creștere spectaculoase în ultimii ani, pe baza unei percepții de calitate superioară la prețuri mai mici, costul cu forță de muncă fiind inferior.


Încet, încet, Skoda începe să ia fața VW

Este cunoscută şi a fost apreciată de specialiști strategia grupului german de a-şi lăsa mărcile proprii să se concureze, dar avântul Skoda a fost peste așteptări. Dar, se pare că imaginea șifonată a Volkswagen în urmă scandalului Dieselgate, diferențierea din ce în ce mai redusă între cele două branduri a dus la canibalizarea vânzărilor producătorului german, ce se vede nevoit a tăia câteva mii de joburi pentru a reduce excesul de capacitate. In acest context, CEO-ul VW a vociferat dur pentru a crește gradul de diferențiere între cele două branduri, şi a elimina concurența directă din partea Skoda.
Este de reținut ca Skoda a obținut o profitabilitate operaționala de excepție, depășind in aceasta privință chiar Audi.

La ședința de board a grupului din Noiembrie se pare tensiunile vor escalada, atunci când se așteaptă rezoluția pentru bugetele individuale ale companiilor din grup.

DistribuieShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on RedditEmail this to someone