Ziua Mondială a Somnului. Campania ,,Dormind bine. Preţuieşti viaţa”

Vineri, 17 martie 2017, este celebrată la nivel global ,,Ziua Mondială a Somnului. Astfel, Societatea Română de Pneumologie, Universitatea de Medicină şi Farmacie ,,Ïuliu Haţieganu” Cluj-Napoca şi Linde Home Care Romania organizează în perioada 17-18 martie 2017, în Cluj-Napoca, campania de informare şi conştientizare a importanţei diagnosticului şi tratamentul tulburărilor de somn.

Somnul profund este unul din cei trei piloni ai sănătăţii, iar scopul evenimentului este de a aduce în atenţia publicului problemele legate de somn. Persoanele care reuşesc să doarmă fără întrerupere au şanse scăzute de HTA, diabet, obezitate sau alte boli cronice. 35% din populaţie nu simt că nu au un somn suficient, având un impact asupra sănătăţii fizice şi mentale a acestora. Lipsa somnului se asociază cu numeroase probleme psihologice ca şi depresia, anxietate sau psihoză.

baby-1151351_640 (Medium)

O mai bună înţelegere a condiţiilor de somn, ajută la reducerea tulburărilor de somn la nivel de societate, cunoscute fiind trei elemente importante ale unui somn de calitate:

Durata somnului – să fie suficientă aşa încât persoana să fie odihnită şi aptă în următoarea zi;

Continuitatea – perioadele de somn ar trebui să fie netulburate şi fără fragmentare;

Profunzimea – somnul ar trebui să fie destul de adânc încât să fie reconfortant.

Se ştie că peste 1 milion de români suferă de tulburări ale somnului, dintre care doar aproximativ jumătate sunt diagnosticaţi. Campania îşi propune să atragă atenţia asupra tulburărilor de somn, cu mesajul că acestea pot fi ameliorate, identificarea lor fiind vitală. Tulburările somnului reprezintă un factor de risc major privind accidentele rutiere şi la locul de muncă, hipertensiunea arterială, accidente vasculare cerebrale, diabetul zaharat, sindromul metabolic, scăderea libidoului etc. Dintre cele peste 80 de boli ale somnului, sindromul de apnee în somn este cel mai frecvent întâlnit. Apneea reprezintă întreruperea respiraţiei în timpul somnului pentru cel puţin 10 secunde. În România se estimează că sunt 550 000 adulţi cu apnee în somn.

baby-1742119_640 (Medium)

10 recomandari privind igiena somnului la adulţi
– Fixarea orei de somn şi cea de trezire
– Somnul de după-masă să nu dureze mai mult de 45 minute
– Evitarea alcolului cu patru ore înainte de somn şi evitarea fumatului
– Evitarea cafeinei cu şase ore înaintea somnului, incluzând cafea, ceai, sucuri sau ciocolată
– Evitarea mâncărurilor grele, picante sau a dulciurilor cu 4 ore înainte de somn. O gustare uşoară este acceptată
– Exerciţiu fizic regulat, dar nu înainte de somn
– Utilizarea unui pat confortabil, saltea confortabilă
– O temperatură confortabilă în cameră şi asigurarea unei bunei ventilaţii a acesteia
– Blocarea sunetelor şi eliminarea a cât mai multă lumină posibilă
– Patul trebuie folosit pentru somn, nu ca şi birou, camera de muncă sau spaţiu de recreere

DistribuieShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on RedditEmail this to someone