Cel mai important proiect de dezvoltare a infrastructurii Parisului de la Georges Haussmann, de acum 150 de ani: peste EUR 35 miliarde

In contextul Brexit-ului, miza Parisului de a se impune ca o alternativă Londrei în lumea bună a finanțelor devine extrem de importantă, mai ales că startul riscă să fie pierdut în fața Frankfurt și Dublin. Nu doar atât, dar economia zonei (şi a Franței) avea nevoie de un „șoc” economic, o scânteie care sa reaprindă motoarele stagnante de atâta vreme.

Potrivit principiului, dacă construcțiile merg, totul merge (când va învăța si guvernul României aceasta butadă economică?) autoritățile pariziene au aprobat cel mai extins plan de dezvoltare a infrastructurii orașului de la baronul Haussmann încoace – cel ce a „modelat” centrul Parisului acum 150 de ani, la ordinul lui Napoleon al III-lea, viziune urbanistică la căreia îi suntem încă toți, datori – un proiect de EUR 35 miliarde pentru următoarele două decenii.

400x-1
Georges Haussmann

Proiectul „Grand Paris” – despre el vorbim, prevede extinderea cu încă 200 km a liniilor de metrou (spre comparație, metroul bucureștean în prezent are 70 de km, dar speră sa ajungă la 150 de km in 2030), si un număr adițional de 68 de stații, care sa formeze un arc peste cele 22 de suburbii sudice, îmbunătățind legăturile cu centrul Parisului şi intre suburbii, tăind considerabil timpul de transport.

Noua linie de metrou, a 15-a, ce va costa EUR 5.7 miliarde, va fi construita parțial de concernurile Vinci SA si Bouygues SA, in timp ce trenurile si sistemul de semnalizare sunt așteptate sa revină Alstom SA si Siemens AG. Este de așteptat ca proiectul sa revigoreze volumul sectorului construcțiilor in regiune cu 10%, după scăderea drastică din 2007, de 30%. In prezent, peste 4,000 de oameni lucrează la planurile de dezvoltare pariziană.

Prin legăturile la centru cu unele dintre cele mai sărace zone, se intenționează dezvoltarea lor economică, și câștigarea unui echilibru social. Spre exemplu, orașul Aulnay-sous-Boism, martorul frecvent al unor turbulențe și confruntări cu poliția, va beneficia de o gară nouă, iar o fabrică dezafectată va fi transformată într-un centru de management si mentenanță pentru transport.

800x-1
Gara Villejuif. Sursa:  Société du Grand Paris

In completare, „Grand Paris” include planuri pentru facilitarea vânzării unor terenuri în proprietate publica întreprinderilor private, cu obligația să investească EUR 6 miliarde in stații de metrou, mall-uri sau piscine.

Ca bonus la planul „Grand Paris”, Parlamentul francez a aprobat alocarea a EUR 1.7 miliarde pentru o linie feroviară nouă, care să lege Parisul de aeroportul Charles de Gaulle, în doar 20 de minute, jumătate din timpul actual.

Proiectul a fost inițiat de Nicolas Sarkozy, și dezvoltat de Francois Hollande. 12 milioane de oameni care locuiesc in suburbiile pariziene (Banlieues) vor fi beneficiarii direcți ai acestui proiect, in timp ce șomajul regional de 10%, foarte probabil va scădea simțitor pe durata dezvoltării.

Pe de altă parte, trebuie remarcat riscul ca această investiție să adâncească clivajul franco-francez, unde de multă vreme, economic și social, se poate vorbi de două țări: Paris și restul Franței. Parisul adăpostește 20% din populația țării, dar furnizează o treime din PIB-ul francez, în timp ce 80% din companiile CAC-ului bursier (cel mai important index al Bursei de la Paris) domiciliază aici.

 

 

PS: Oare cât va mai dura până când se vor hotărî autoritățile bucureștene să ia taurul dezvoltării urbanistice de coarne, într-un proiect amplu și plin de sens, ca cel parizian?

DistribuieShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on RedditEmail this to someone